شوفت الأخبار إمبارح؟!!


شوفت الأخبار إمبارح؟ قصدي.. الأخبار على المحطات المصرية الحكومية.
لو ماشوفتش أحكيلك، أول ربع ساعة كلها أخبار عن صحة الريس وإتصالات الريس. الجزء الحلو في الموضوع إنه نفى إشاعة "الريس مات"(اللي بتظلع كل شوية زي مايكون الناس مستنية) لإن مش معقولة يكون ميت وبيتكلم في التليفون، بس اللي إستفزني هو إنهم بيذلّوا أهالينا كشعب عشان الريس إتصل بالوزراء يطمأن على حال البلد، زي مانكون إحنا مانستاهلش نشغل بال سيادته أو إحنا اللي خليناه يعيى أصلاً ، مع إن دا واجبه كرئيس والمفروض عليه أصلاً إنه يتصل (قال يعني الإتصال دا هو اللي هايغير).. الغريب التطويل في إذاعة الخبر والتدقيق على كل كلمة كان بيقولها الريس، أنا حسيت في الآخر انهم هايجيبوا أغنية "إتكلم أرضي يا إبن يلدي".
وإيه الفائدة في إنهم يجيبوا كل الزعماء العرب اللي اتصلوا يطمأنّوا على صحة الريس؟ والّا هما هايزعلوا لو ماطلعوش في الأخبار؟! يعني هو الواحد بيشوف الأخبار عشان يعرف أخبار الدنيا والّا عشان يعرف ان ملك السعودية ورئيس ليبيا اتصلوا يطمأنّوا على صحة ريسنا.. والّا هو مافيش أخبار فبيحطّوا أي حاجة عشان تبقى النشرة طويلة. فكّروني بمسرحية الزعيم لما كان عادل إمام بيسأل وزير الإعلام: هاتذيعوا كام خبر عني؟
في الآخر، ورغم إني معارض لفكره وسياسته.. بس حمد لله ع السلامة يا ريس

4 التعليقات:

N.L.Y.25 يقول...

احلى كلمة في الموضوع اتكلم "ارضي يا ابن بلدي" وكمان الاشاعة بتاعت موت الريس طلعت تاني بعد النشرة دي ب 5دقايق

SeMSeMiZaTioN يقول...

شكراً على تعليق حضرتك.. أنا اللي كنت عايز أوصله إن النظام اللي متبعاه الحكومة في التعتيم هو اللي بيخلي الإشاعات دي تطلع وان من كتر ما الرئيس بعيد عن شعبه بقى أي خبر عنه يهولوه عشان مانحسش ببعده.

Anonymous يقول...

اولا انا مش شايفه اي شئ غلط عمله الاعلام في الاطمئنان على حالة الرئيس لان من المفروض كمان النشره كانت تطول اكتر من الكده في الاطمئنان عليه هو انت شايف ان ربع ساعه دي كتير على الابناء لما يطمنوا على صحة باباهم اسلام مشكلتك ان واخد موقف عدائي ضد الرئيس وخلاص انا عن نفسي بحب الرئيس جداوكنت بدعيله ديما بالشفا وساعت ماطلع في النشره واطمنى عليه انا كنت مبسوطه جدا وحكاية الاشاعه الي طلعت دي عن نفسي ماسمعتهاش عندنا خالص يمكن ظهرت عندكوا انتوا واما بالنسبه للاخبار ساعتها يا استاذ اسلام مكنش فيه اخبار مهمه او كتيره اوي علشان يقصروا في الطمئنان على الرئيس

SeMSeMiZaTioN يقول...

الإطمأنان على الصحة يكفيه 5 دقائق.. أنا لا أبخل على الرئيس بالوقت ولكني أريد أن أقول ما المخزى وراء التطويل خصوصاً ان الإنتخابات إقتربت.. أعتقد أن هذا أسلوب دعايا لمرشح على حساب آخرين إلى الآن لم نسمع عنهم شيء.. وبعدين دا رئيس عمره ما يكون أب لإن الأبوبة بتكون شيء فطري أما الرئاسة دي شيء آخر ومين قال إن أنا ماكنتش بأدعيله.كل ما في الأمر أنا بأكره أن أكون مخدوع أو حد يأكل على قفايا عيش، وعلى كلٍ بعد ما رجع أهو راح شرم عشان ماحدش يضايقه

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More