إيه اللي خلاك يا مصري "مفقوع"

بسم الله الرحمن الرحيم
في البداية لازم نكون متأكدين إن الشعب المصري عنده قوة إحتمال فظيعة فوق تصور أي حد، وكونه وصل للحال دا مش عشان إحنا شعب "فافي" لا دا إحنا جدعان قوي.. إمال ليه بقينا نشوف الناس كلها في الشارع مكشرة وبتكلم نفسها؟ ولو جربت تسأل أي حد عن حاله هاتلاقيه بيشتكي مهما كان بيشتغل إيه أو هو مين.. طيب إيه اللي حصل؟
-ناس يقولوا الحكومة نصابين وبيسرقوا الغلابة.. طيب ما الحكومة دول ناس مننا وكانوا في يوم زينا، وغير كده إيه اللي مسكتنا عليهم يعني؟
-ناس تانيين يقولوا دا العيب في الناس، أصل الناس اليومين دول بقيوا وحشين.. طيب إيه اللي خلاهم كده؟ ما هو نفس الشعب إيه الجديد يعني؟
-وفيه ناس مكبرين ومش عايزين يفكروا أصلاً ودول بقيوا الغالبية العظمى

أعتقد إن اللي مرت به مصر لو كان عدّى على أي شعب تاني كان إنقرض.. المصريين دول أبطال، مع كل اللي مصايبهم لسه هاممهم مصايب غيرهم.. يعني مثلاً، أنا شخصياً لفيت على جروبات من بلاد عربية مختلفة ولقيت إن موضع هدم المسجد الأقصى مش مهم عند معظمهم زي ما كل الشعب المصري مهتم به.
ولو قلنا دا عشا المسجد الأقصى قيمة كبيرة عند المسلمين، فأنا أعرف مسيحيين مصريين مهتمين بالموضوع ودا لإننا مصريين... ولو لاحظت معظم الجروبات المهتمة بالموضوع مصرية، يــاه.... دا إحنا شعب عظيم، ورغم دا كله بيتهمونا بالخيانة وإحنا اللي بنحميهم.
أرجع وأسأل : إيه اللي خلاك يا مصري مفقوع؟؟
أظن إن دا قدر المصري من يومه لإنه كبير

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More