وقعت على بيان البرادعي وإلّا...؟!!

بسم الله الرحمن الرحيم
كل ما أسأل أي حد : وقعت على بيان البرادعي؟ بألاقي ردين، إما يقول لي: أنا ماليش في الحاجات دي (زي ما أكون بأقول له قلة أدب). أو يقول لي: يا عم ماتوديناش في داهية، أنا مش ناقص يقبضوا علي (قال يعني هايسيبوا كل اللي وقعوا ويمسكوه هو). أنا لما فكرت شوية قلت هو مصر اللي بنحبها ماتستاهلش نضحي عشانها؟!! وإفرض قبضوا عليا، ماهو جدودنا ماتوا عشان يحرروا الأرض اللي إحنا عايشين على خيرها. معنى كده إن الإنجليز لو كانوا على أيامنا ماحدش كان هايقاومهم؟! أنا مش بأقول إن البرادعي هو الأمل وهو الرجل المناسب في المكان المناسب، دي وجهة نظر ممكن تخالفني فيها بس لما يكون عندك وجهة نظر.. مش خايف!! أنا اللي فاقعني إن فيه ناس مش شاغلين نفسهم أصلاً وخايفين يقولوا رأي، يعني على كده طول سنين تعليمنا كنا كل يوم الصبح نقول "بلادي لك حبي وفؤادي" ومش حاسينها من جوانا! بعد كل ماتش المنتخب يفوز فيه بنطلع نهلل وخلاص، مش عشان مصر كسبت! كل الأغاني الوطنية دي معمولة عشان وقت البطولة الأفريقية، أو عشان مطرب يشتهر على حس مصر! ما أظنش إن دول المصريين، ولو إحنا كده متهيقلي البلد دي تستحق أحسن مننا.
طيب ليه زعلنا لما كرامة المصري إتهانت من الجزائريين؟! إذغ كان المصري كرامته متهانة على أرضضه بدليل إنه مش عارف يقول رأي وخايف. إلّا زعلنا على كرامة مصر؟ مصر اللي كان أعدائها بيعملوا لها ألف حساب دلوقتي بتتهان ومن مين؟! من الجزائر اللي لسه محتلاها فرنسا. فيه ناس هايزعلوا ويقولوا: "لأ.. مصر فوق الجميع". صح.. مصر فوق الجميع وهاتفضل فوق الجميع بس للأسف الواقع بيقول غير كده.. من غير ما أدخل في تفاصيل اللي خلانا كده. أعتقد إن فيه فرصة ماجاتش لأي جيل قبلنا وهي إن لأول مرة مستقبل مصر ممكن نكتبه بإيدينا، سواء مؤيد للبرادعي، أو جمال مبارك، أو أي حد، المهم تقول رأيك بصراحة من غير ما تخاف وتبقى مصلحة مصر هي الهدف.
لكن الناس اللي خايفين، خليكوا خايفين والدنيا بتتحرك حواليكم. هي دي صح وجهة نظر ولازم نحترمها، وأنا فعلاً محترمها.. بس يا أخي ماتجيش بعد كده تقول مصر. دا إنت أصلاً مش عايز تشغل بالك بيها ومش ناوي تضحي عشانها.. وبنسأل إزاي فيه ناس بتتهرب من الجيش وخدمة الوطن؟! وليه الشباب بيهاجر بره؟!
أعتقد السؤال المفروض يكون: "فين الإنتماء اللي إتقتل جوانا؟"
وشكراً


2 التعليقات:

Anonymous يقول...

ana m3aky bardo fe fkrek bs ana shayef en elbalad fe3lan me7taga ta3'yer me7taga 3naser shaba t3'ayrha aw ay 7ad leh fe3lan entm2 w nefso y5dem baldo w ye6awrha msh ye5rebha

SeMSeMiZaTioN يقول...

أولاً بأشكر كل واحد تعب نفسه وكتب تعليق لإن دا بيفرق معايا كتير جداً.. أما عن إني متحيز للبرادعي فدا فعلاً وعمري ما أنكره بس أنا مش بأفرضه على حد أنا لما بأقول وقعت بيان البرادعي وإلا لسه دا عشان البرادعي هو اللي متقدم مسيرة التغيير وكل المعارضين ملتفين حوله.. بتوقيع حضرتك على البيان وبتغيير مواد الدستور اللي البرادعي قال عليها دا هايمكن شباب ممكن يكونوا هما الأمل للبلد دي إنها تقوم أما أنا من وجهة نظري شايف إن البرادعي في حد ذاته أعظم سياسي أنجبته مصر والدليل هو طريقة خوضه لحرب التغيير اللي فشل فيها قبله حماس الشباب أو خبرة الكبار لذلك أنا بعد التغيير إن شاء الله هافضل ورا البرادعي بتاع النووي والكيميا السياسي المخضرم

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More